Badan - cultivazioni è cura

Badan (o bergenia) hè una pianta perenne pervente di a famiglia di saxifrage, chì avarà circa 10 spezie in u genu. In u primu mannatu, quandu a neve venga è u sole caliu cumincia à calenderà a terra, frà e potente foglie di foglia di colti ci sò inflorescenu chì ponu ghjunghje altri di 20 à 60 cm. Sti fiori sò cum'è una campana, assemblata in inflorescenza di tireoidu, pò esse bianca, rosa, scarlet, viole o culore di lilla mattina. Florimentu di badana principia a fini d'aprili o iniziu di maghju, è cuntinua a so bellezza finu à a fine di ghjugnu. In u vaghjimu, i foglie di a pianta, aduprendu nutriente per l'inguernu, cumincianu à cambià u culore à un colore di bronzu brillanu o sirenyato-marrone, chì persiste à a prima primavera.

Propagazione è trasplante di badan

Questa pianta ornamentale hè multiplicazione per e cresce e stagione.

A ghjente hà cunnisciutu u fattu chì u multipluientu da e cummerciu hè un prucessu assai longu, chì ùn sò micca sempre i risultati pusitivi. Ma ancu chì parechji ghjardinani recorreranu stu modu. Stagnu a pusterità di l'oliu à u principiu di marzu in una casula cù un sforzu preparatu. Dopu qualchì 3 settimani, i primi rimichi aghjunghjevanu, è in prima ghjugnu ci anu postu nantu à un postu permanente. Per l'inguernu, i pianti di cuddaru ghjèranu coperto cù una strata di foglie seconde o di paglia. Siccomu e piantinu sviluppanu assai pianu, u primu fiurisimu ùn deve esse tistimunziatu più tempi di 2 anni dopu à cultivà.

Per a propagazione di e tirudi di Badana, hè necessariu taglià a parte di l'arburizing rhizomes soprattuttu. Cuttings, 10-20 cm long, averebbe pussutu almenu 3 corpi matura. Allora sò deve esse pianificatu in u locu à una prufundità di micca più di 2 cm è à una distanza di 35-40 cm di l'altru. Badan si deve radicali prima di l'iniziu di i ghjàllichi, perchè u prucessu di a splutazioni di cuttings hè cunsigliatu per esse realizatu immediatamente dopu à fioritura in u piriu da u maghju à l'aostu.

In quantu u trasplante di u babbu, ogni 5-6 anni in u principiu di sittembri hè necessariu di fà una divisiona di l'arbulu. È dopu chì a pianta hè cultivata nantu à a terra, in i primi 2-3 simane precise un reginu abundante.

Badan - cultivazioni è cura

Per u cultudu di Badana, tutte e nisunu terrenu, ancu i più poviri è più peschi, hè adattatu, ma u megliu per plantà hè in a penumbra. L'impattu nantu à a pianta di u sole di u sole o, à u inversu, terre troppu più oghje pò esse a mutivu d'avè u culore di u foglie ùn hè micca.

Semu devi esse nutatu chì a bahan hè una pianta cun menu senza pretensione, per quessa, cura di questu hè bellu semplice. I prughjetti di giardinizzaturi cunzignati recitarianu à l'oghje per sguassate di i flore inflorescencesi secchi, è in u primu mannatu di trimulare oghje i vaccini. Quandu a pianta finisci di splendida, hè vulintaria alimentà cù un fertilizante minerale cumplessu. Hè impurtante ancu di ricurdà chì e razzii di u cappucciu sò assai vicinu di a superficia di a terra, perchè ùn avete micca permettà l'insuffrillazione di u tarrenu è u siccà. In u invernu, a pianta ùn hà micca bisognu di rivière, è in a primavera, per fà chì a pianta crescia u più veloce, u fagiolinu si spremere cù acqua calde.

Badan è a so applicazione

In più di l'usu di ughjettivu, u prucessu hè in più largu in a medicina, grazi à i so prupitati medicinali . Questa pianta cuntene tannicu, glucoside, zuccaru, vitamina C , ferru, phytoncides, cobre è manganese. Drogini basati in u bannanu anu infieruurante, disinfettante, diurettu è propieture curativi. Dunque, Badan hè utilizatu in u trattamentu di parechje malatie.

Inoltre, e foglie, chì sò sbagliati dopu l'inguernu, sò colti, lavatu, seccu è utilizatu com'è sustitutu di tè. Stu aromaticu è a mane di cerveza perfetta tonica, migliurà u metabolismu, è aiuta ancu aiuta à scancri quelli di u corpu.